شب ادراری در بزرگسالان

دکتر حمیدرضا بادلی

view

شب ادراری مردان وزنان در بسیاری از بزرگسالان اتفاق می افتد ولی آنها ، مشکل خود را برای کسی  بازگو نمی کنند. بر اساس آمار موجود از هر 100 نفر یک بزرگسال مبتلا به شب ادراری است. بعضی از بزرگسالان در تمام دوران زندگی خود شب ادراری دارند و گروهی هم دورانی از زندگی خود شب ادراری نداشته اند ولی پس از مدتی دچار شب ادراری می شوند.

کنار آمدن با شب ادراری بزرگسالان در هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است

بخصوص اگر در خانه تسهیلات مانند شستشو و خشک کردن لباس ها و ملحفه ها وجود نداشته باشد.

با گذشت زمان بتدریج مشکلات و نگرانی های دیگری برای فردی که شب ادراری در بزرگسالی دارد مانند شب ادراری در سفر، شب ادراری در مسافرت های تجاری و کاری، شب ادراری و سپری کردن شب در بیرون از خانه ، ایجاد می شود.






اما نگران نباشید با بررسی دقیق و توصیه های مفید می توان این نگرانی های ناشی از شب ادراری زنام ومردان بزرگسال را تا حد زیادی برطرف کرد.


اگر در دوران کودکی با روش هایی توانستید بر شب ادراری خود چیره شوید می توانید از همان روش ها برای درمان شب ادراری بزرگسالی استفاده کرد.

علل شب ادراری در بزرگسالان

  1. اغلب افراد در طی روز تولید ادراری کمتر به نسبت شب دارند. اما گروهی از افرادی که شب ادراری دارند تولید ادرار در روز و شب آنها با هم برابر بوده و یا تقریباً مساوی است. در مورد بزرگسالان باور این که خواب سنگین باعث شب ادراری شود نادرست بنظر می رسد.
  2. از علل دیگر شب ادراری بزرگسالان عفونت مثانه و یا سیستم ادراری است.
  3. استرس در شب ادراری بزرگسالان هم نقش مهمی دارد و این نقش پس از تجربه شب ها خیس، بسیار سخت تر خواهد شد.
  4. روش های متنوع درمانی در شب ادراری بزرگسالان در پُست بعدی یعنی درمان شب ادراری مشاهده نمایید.

اقدامات اولیه برای درمان شب ادراری بزرگسالان

 

اولین اقدام برای شروع درمان، طرح این مسیله با پزشک و یا اگر در منطقه ای هستید که پرستار ماهر و صاحب تجربه در این زمینه است. بخاطر داشته باشید شما نباید مانند افرادی باشید که از طرح این مسیله به پزشکتان خجالت بکشید.

پزشک تان از عادات مثانه شما خواهد پرسید. ممکن است به شما تقویم اداری که شامل لیست گزارش تعداد دفعات ادرار در روز، حجم هر بار ادرار، میزان مصرف مایعات است را بدهند تا شما آن را پر نمایید.

یکی از آزمایشات تشخیصی شب ادراری بزرگسالان آزمایش کامل و کشت ادرار است.

گاهی هم ممکن است برای شما تست تشخیصی به نام یورودینامیک (Urodynamic study) در خواست شود.
منبع: continence.org
دکتر حمیدرضا بادلی

دکتر حمیدرضا بادلی۶۳۱ مطلب

فوق تخصص کلیه کودکان
بیماری های کلیه مجاری ادرار فشارخون همودیالیز،دیالیزصفاقی اختلالات ادرارکردن(بی اختیاری ادراروشب ادراری) کودکان ونوجوانان
دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بورد فوق تخصصی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید