شروع شیرمادر و از شیر گرفتن شیرخوار

خانم فریبا شادپور

view

بهترین زمان شروع شیرمادر و از شیر گرفتن شیرخوار  

 

شیردادن کار سختی نیست کافی است شیردهی را در زمان مناسب شروع کنید و راهی بیابید که در وقت مناسب نوزاد را به راحتی از شیرمادر بگیرید 

 

اگر شما از سینه مستقیم شیر مادر می دهید ( Breast-Feeding ) یا به اصطلاح BF می کنید احتمالا سوالاتی برایتان پیش آمده نظیر :

  • زمان مناسب شیردهی چه موقع است ؟
  • آیا شیردهی باعث ناراحنی نوزادم نمی شود ؟
  • چگونه می توان از احتقان پستان اجتناب کرد ؟

حقایق را درباره شیردهی بدانید و اینکه چطور می توانید برای خود و نوزاداتان پیشرفت مثبت داشته باشید .

 

زمان مناسب شیردهی چه موقع است ؟

 

آکادمی اطفال آمریکا به طور انحصاری تغذیه از سینه مادر (BF ) را تا 6 ماهگی می داند و از 6 ماهگی تا 1 سالگی BF و شروع غذاهای جامد را توصیه می کند. شیردهی تا زمانی که شما و شیرخوارتان مایلید می تواند ادامه یابد.  زمان شروع شیردهی یک تصمیم شخصی است . شیردهی معمولا زمانی راحت تر است که نوزاد مراحل رشد را شروع کرده است . از 6 ماهگی در الگوی BF  تغییراتی به وجود می آید که طبیعتا بدلیل معرفی غذاهای جامد به شیرخوار است و کودک مایل است انواع دیگر تغذیه را امتحان کند تا یکسالگی کودک حداقل یکی از انواع غذاهای جامد را می خورد و ممکن است بتواند با فنجان شیر بنوشد .

دسته ای از نوزادان ممکن است به شیر مادر رغبت نداشته باشند . شما با قدرت تصمیم بگیرید و زمانی که شروع به شیردهی کنید پیشرفت خود را خواهید دید ممکن است بیشترین مشکل تحت هدایت نوزاد و عدم رغبت وی باشد ولی شما با مراقبت و حساسیت بیشتر می توانید موفق به شروع شیردهی به نوزاد شوید وقتی برای تغذیه نوزاد خود BF ( تغذیه از سینه ) را انتخاب کردید روی نیاز کودک و خود تمرکز کنید و می توانید از تجربیات و نظرات خانواده های دیگر استفاده کنید . همچنین می توانید زمانی که باردار هستید یا زمانی که کودک تازه متولد شده برای آموزش شیردهی برنامه ریزی کنید .

 

آیا زمان مشخصی برای شیردهی وجود دارد ؟

 

شیردهی را به تعویق بیندازید اگر :

 

  • درگیر آلرژی هستید : برخی تحقیقات پیشنهاد می کنند که تا پایان 6 ماهگی نوزاد باید منحصرا با شیرمادر تغذیه شود و از شیر خشک تهیه شده با شیر گاو جهت پیشگیری از اگزما و آلرژی به شیر گاو و بی حالی استفاده نشود .
  • اگر نوزاد سخت بیمار است : اگر نوزاد سخت بیمار است و پزشک صلاح می داند شیردادن را تا بهبودی و بهتر شدن حال نوزاد به تعویق بیندازید همچنین اگر حال خودتان خوب نیست شیردهی را متوقف کنید . وقتی حال هر دو شما بهتر شد شیردهی را از سر بگیرید .
  • اگر یک تغییر بزرگ در خانواده اتفاق افتاده است : اگر در خانواده مشکل بزرگی اتفاق افتاده است و موقعیت مراقبتی کودک تغییر کرده است شیردهی را تا اتمام زمان پراسترس عقب بندازید

 

بهترین راه از شیر گرفتن شیرخوار چیست ؟

 

 

بتدریج از مدت و زمان BF ( تغذیه از سینه ) روزانه بکاهید – در طول هفته ها یا ماه ها – این کار باعث می شود تولید شیر شما بتدریج کاهش یابد و از تجمع شیر و سنگینی و تورم در پستان جلوگیری شود . اگر دچار این مشکل شدید از کمپرس سرد روی پستان استفاده کنید که به کاهش تورم و ناراحتی کمک می کند .

کودکان تمایل دارند در اولین و آخرین تغذیه روزانه ( وقتی صبح از خواب بیدار می شوند و هنگام خواب ) بیشتر مورد توجه باشند در نتیجه برای شروع در وسط روز راحتتر می توان او را از شیر گرفت اگر به شیرخوار یکساله یا بزرگتر شیر می دهید توجه داشته باشید که صرفا شیر مادر به تنهایی نمی تواند تغذیه نوزاد را کامل کند .

 

 

بدنبال شروع یک غذای جامد ، کودک ممکن است به آن علاقه مند شود و خودبخود از شیر مادر صرفنظر کند وقتی در این مورد موفق شوید می توانید روی عادت های دیگر کودک نیز کار کنید .شما می توانید تغذیه با شیرمادر از سینه را انتخاب کنید و گاهی او را با شیر مادر از طریق فنجان تغذیه کنید اما در طول شب و موقع خواب و استراحت نوزاد به او با سینه شیر دهید .

برای از شیر گرفن شیرخوار یکی از راه ها این است که برای او پرستار بگیرید یا از یکی از اقوام کمک بگیرید تا ساعتی از روز با شما نباشد و تمرکز شیرخوار روی شیر مادر کم شود همچنین مراقب کودک می تواند با معرفی غذاهای جدید ، فعالیت و بازی و اسباب بازی های مطمئن- مثل حیوانات عروسکی پارچه ای -در محدوده زمانی که به او شیرمادر می دادید حواس او را پرت کند .

 

تغذیه بعد از شیر مادر چگونه است ؟

 

 

اگر تا یکسالگی به نوزاد شیر مادر می دهید باید از شیرخشک غنی شده با آهن یا قطره آهن با تجویز پزشک از شش ماهگی استفاده کنید و تا قبل از یک سالگی به کودک شیر خشک ندهید ولی بعد از آن می توانید با شیشه شیر و سپس با فنجان به او شیر بدهید یا اگر کودک آمادگی دارد مستقیما با فنجان به او شیر بدهید اولین باری که خواستید این کار را انجام دهید سعی کنید زمانی باشد که کودک خیلی گرسنه نیست و می تواند بردبار باشد و از یک بطری با سر پستانک مناسب با سوراخ نه چندان بزرگ استفاده کنید که شیر به آهستگی از آن خارج شود کودک ممکن است به آن عادت کند .

 

چه مدت باید شیردهی کرد ؟

 

 

بستگی به خود شما دارد شیردهی می تواند از چند روز تا هفته ها یا ماه ها طول بکشد ولی به خاطر داشته باشید اگر مراحل شیردادن با عجله باشد ( یعنی شیردهی به نوزاد را شروع کنید و سپس بعد از مدت کوتاهی منصرف شوید) ممکن است برای کودک ناراحت کننده باشد همچنین باعث احتقان پستان شود . تغذیه با شیرمادر از پستان یک فعالیت صمیمانه بین شما و نوزاد است و شما احساس دلپذیری خواهید داشت و می توانید آن را با یک شیوه موفق شیردهی رها کنید و با این کار عشق و عاطفه را به نوزاد خود انتقال می دهید و می توانید کمک کنید که به راحتی بطری یا فنجان را بپذیرد

 

 

 

منبع: aboutkidshealth.ca

متخصصین

فریبا شادپور

فریبا شادپور

پرستاری

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید