تاثیر مدت زمان خواب بر وزن و بروز پرفشاری خون

دکتر مرجان مهدوی روشن

view
توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است. بی خوابی مزمن ارتباط مستقیم با بروز فشار خون بالا دارد به گونه ای که خطر بروز فشار خون بالا در افرادی که بی خوابی مزمن دارند در مقایسه با افرادی که خواب مناسب دارند بیشتر است. 
به دنبال کم خوابی و بی خوابی دفع ادراری هورمون نوراپی نفرین افزایش می یابد که منجر به افزایش فشار خون می گردد. 
مطالعات نشان داده اند که بی خوابی باعث تغییر در فعالیت محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال می گردد و به دنبال آن سطح هورمون کورتیزول که یک هورمون موثر در پر فشاری خون است افزایش می یابد. 
بنابراین کوتاه بودن مدت زمان خواب یا کم خوابی عاملی مهم در بروز فشار خون بالا بحساب می آید، همچنین باید توجه نمود که طولانی بودن زمان خواب نیز ممکن است با افزایش خطر فشار خون بالا مرتبط باشد. 
خواب ناکافی، تنظیم اندوکرین گرسنگی و اشتها را نیز تغییر می دهد. کاهش مدت زمان خواب با کاهش ترشح هورمون لپتین از بافت چربی همراه است که کاهش میزان این هورمون در بدن باعث افزایش اشتها و بروز چاقی میگردد. 
شیفت کاری شبانه یا قرار گیری در معرض نور چراغ در طول شب، منجر به اختلال در ریتم شبانه روزی بدن و افزایش شیوع چاقی می شود که چاقی و افزایش وزن یکی از عوامل مهم افزایش فشار خون می باشد. 
بنابراین کم خوابی و یا بدخوابی از طریق افزایش احتمال بروز چاقی نیز می تواند زمینه بروز فشار خون بالا را در فرد افزایش دهد. 








دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید