حالا که باردار هستم، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنم؟

دکتر آفاق حسن زاده راد

view

پاسخ به سوال حالا که باردار هستم، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنم؟


اگر باردار هستید، ایده خوبی است که مصرف مواد حاوی کافئین را محدود کنید و نیازی به قطع آن نیست.

اما مصرف چه میزان موادغذایی حاوی کافئین بلا مانع است؟

پس از گذشت چند دهه  و انجام مطالعات مختلف، هنوز در مورد میزان مناسب مصرف کافئین در طول حاملگی نتیجه دقیقی بیان نشده است.
کالج متخصصین زنان و زایمان (ACOG) به زنان باردار توصیه می کند که مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنند. این میزان معادل حدود یک فنجان قهوه با گنجایش 300 گرم است

 

حالا که باردار هستم، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنم؟

 

نگرانی های پس از مصرف کافئین در دوران بارداری چیست؟


هنگامی که یک فنجان قهوه می نوشید، کافئین از جفت عبور کرده و به مایع آمنیوتیک و جریان خون جنین ورود می کند. در زمانی که بدن شما از شرّ کافئین خلاص می شود، بدن جنین شما هنوز حاوی کافیئن می باشد. در نتیجه، جنین شما به مدت طولانی تری از خود مادر باردار در معرض اثرات کافئین خواهد بود.
اگرچه، کالج متخصصین زنان و زایمان، مصرف کافئین به میزان کمتر از 200 میلی گرم را به عنوان یک علت اصلی سقط جنین یا زایمان زودرس در نظر نمی گیرد.  با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که مادرانی که روزانه بیش از 300 میلی گرم کافئین مصرف می کردند، با احتمال بیشتر نوزادانی کوچک برای سن بارداری را متولد می نمایند.

یک مسئله قابل توجه این است که اگر مقدار زیادی کافئین را در دوران بارداری دریافت نکنید، مطمئنا احساس خوبی خواهید داشت. قهوه یک محرک است، بنابراین می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهد. به علاوه، قهوه می تواند موجب احساس عصبانیت و بیخوابی شود. کافئین  همچنین با تولید اسید معده می تواند باعث سوزش سردل شود.

این اثرات ممکن است با افزایش سن بارداری بیشتر از پیش مشخص شود. چون با افزایش سن بارداری، توانایی بدن شما برای شکستن کافئین کاهش می یابد، بنابراین سطح بالایی از آن در جریان خون خود شما خواهد ماند. در طول سه ماهه دوم تقریبا دو برابر زمانی که باردار نیستید طول می کشد تا کافئین از بدن شما پاک شود و در طول سه ماهه سوم، تقریبا سه برابر آن زمان، لازم است.

بنابراین در دوران بارداری کافئین بیشتر از جفت عبور می کند و به جنین شما می رسد و جنین نمی تواند آن را به طور موثر پردازش کند.

 

 

حالا که باردار هستم، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنم؟

 

مصرف قهوه در دوران شیردهی

به خاطر داشته باشید که محدودیت مصرف قهوه در دوران شیردهی نیز صادق است، به همین دلیل توصیه می شود کافئین را در صورت شیر دادن به خصوص برای چند ماه اول محدود کنید.

اثرات کافئین بر جذب آهن

در نهایت، یک دلیل دیگر برای کاهش مصرف قهوه و چای وجود دارد. این نوشیدنی ها حاوی ترکیباتی هستند که جذب آهن در بدن شما را با سختی مواجه می کنند. این مسئله بسیار مهم است زیرا بسیاری از زنان باردار به فقر آهن دچار هستند. بنابراین اگر قهوه یا چای میل دارید، آن را بین وعده های غذایی بنوشید تا اثر کمتری روی جذب آهن داشته باشد

 

حالا که باردار هستم، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنم؟

 

کدام مواد غذایی و نوشیدنی ها دارای کافئین هستند؟

مواد غذایی غیر از قهوه می توانند حاوی کافئین باشند. به همین دلیل برای بررسی مصرف کافئین، شما باید دیگر مواد حاوی کافئین مانند چای، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و بستنی قهوه را نیز مورد توجه قرار دهید.

از آنجایی که کافئین می تواند در محصولات گیاهی و داروهای بدون نسخه، از جمله داروهای سردرد، سرما خوردگی و داروهای درمان آلرژی نیز وجود داشته باشد،بنابراین سعی کنید برچسب ترکیبات مواد غذایی و دارویی را با دقت مطالعه کنید.
قهوه بسته به نوع آن، نحوه طبخ آن، نحوه تزئین و ارائه آن و البته حجم فنجان قهوه از نظر میزان کافئین متفاوت است. اگرچه اسپرسو حاوی مقدار بیشتری کافئین است، اما چون در یک فنجان کوچک سرو می شود نسبت به یک فنجان بزرگ قهوه دم کرده، کافئین کمتری خواهد داشت.

 

 

متخصصین

آفاق حسن زاده راد

آفاق حسن زاده راد

مامایی و سلامت زنان و زایمان

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید