بارداری در هفته ی 17 دوران بارداری

دکتر آفاق حسن زاده راد

view

هفته هفدهم بارداری: فرزند شما به اندازه یک انار است.

غضروف‌های نرم جنین دارد جای خود را به استخوان‌ها می‌دهد و اسکلت او در حال سخت شدن است. روی استخوان‌ها را بافت گوشتی می‌پوشاند. لایه چربی شروع می‌کند به شکل گرفتن تا به تولید گرما و سوخت‌وساز فرزندتان کمک کند. ریه‌ها شروع می‌کنند به بازدم مایع آمنیوتیک، و سیستم مجاری ادراری و گردش خون در حال کار کردن است. موها در سر، ابرو و مژه‌ها در حال رشد است. بند ناف جنین هم کلفت‌تر شده است.

در هفته شانزدهم قد جنین، از سر تا باسن، تقریباً 13 میلیمتر است و 167 گرم وزن دارد.

 

 

مادران در هفته هفدهم بارداری:

بیشتر علایم بارداری که در هفته هفدهم تجربه می‌کنید در اثر بزرگ‌ شدن فرزندتان ایجاد می‌شود:

  • افزایش حجم مایعات بدن، در اثر افزایش جریان خون ممکن است ترشحات واژن، عرق، مخاط و مایعات دیگر شدت یابد.
  • رویاهای عجیب، ممکن است در اثر هورمون‌های بارداری و یا هیجانات و نگرانی‌های شما رخ دهد.
  • خارش پستان‎ها و شکم، در اثر بزرگ شدن جنین، پوست شما در حال کشیده شدن است و حساس‌تر از قبل. بهتر است از خاراندن پوست خود دوری کنید و از کرم‌های تسکین خارش استفاده کنید.
  • افزایش وزن با سرعت بیشتر، تا این زمان احتمالاً 2 تا 5/4 کیلوگرم افزایش وزن داشته‌اید. در سه ماه دوم بارداری افزایش 450 تا 900 گرم وزن در هر هفته طبیعی است. اما اگر افزایش وزن شما بیشتر و سریع‌تر از این مقدار بود حتماً آن را با پزشک خود در میان گذارید.
  • علامت کشیده شدن پوست، با بزرگ شدن رحم، پوست شما کشیده می‌شود و از این رو علایم آن غیر قابل اجتناب است. آب کافی میل کنید و از محصولات آب‌رسان مناسب بهره برید.

مراقبت‌های بارداری در هفته هفدهم:

در صورتی که قصد انجام آزمایش کوردوسنتز را دارید، پزشک‌تان می‌تواند انجام آن را در این هفته برنامه‌ریزی کند. در این آزمایش، که به طور معمول پس از هفته هفدهم انجام می‌شود، خون بند ناف از نظر آنومالی‌‎های ژنتیکی سنجیده می‌شود. پزشک‌تان برای انجام آن سونوگرافی می‌کند تا محل اتصال بند ناف به جفت را تشخیص دهد و از آن نقطه نمونه خون بگیرد.

در این هفته چه کار کنیم؟

  • تصمیم گیرید آیا قصد دارید جنسیت فرزندتان را بدانید یا خیر.
  • در صورتی که شاغل هستید برای مرخصی زایمان خود آماده شوید.

 

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید