ورزش های مناسب برای افرادیکه دیابت دارند

view

حفظ شادابی و نشاط روحی برای شرکت بهتر و موثرتر در برنامه های درمانی و افزایش سطح فعالیت بدنی برای افزایش مقاومت و کارآیی اندام های و ارگان های مختلف بدن ، که با ورزش به آن خواهید رسید.

هنگام بروز عوارض دیابت نیاز شما به انجام فعالیت ورزشی بیشتر میشود. البته باید همیشه پزشک خود را از نوع فعالیت ورزشی که انجام می دهید مطلع سازید. تا پزشک به تناسب نوع درگیری که دیابت برای شما ایجاد کرده ، ورزشی مناسب و همزمان کم خطر برای آن انتخاب نماید.

از بیم ورزش ها ،  ورزشهای آبی مخصوصاً شنا بهترین انتخاب برای کسانی است که دچار عوارض دیابت شده اند.

 


ورزش و آسیب اعصاب در پا یابتی

از آنجایی که این آسیب موجب کاهش قابلیت انعطاف انعطاف در عضلات و مفاصل بدن می شود انجام نرمشهای کششی که در آن عضلات به مدت 20-10 ثانیه تحت کشش قرار می گیرند از اهمیت فراوانی برخوردار است. به طور کلی ورزش مناسب این افراد ورزشی است که فشار زیادی روی پاها وارد نمی کنند (مثل دوچرخه یا قایق سواری). همچنین این افراد باید هنگام ورزش اصول مراقبت از پاها را دقیقاً اجرا کنند.

آسیب شبکیه چشم و ورزش مناسب در دیابت

در آسیب هایی که در مرحله فعال و شدید درگیری شبکیه است ورزش کردن برای چشم شما ضرر دارد. پس ابتدا به درمان آسیب مورد نظر بپردازید (معمولاً لیزر درمانی). شروع ورزش زمانی مجاز است که پزشک پس از کنترل در آوردن ضایعه اجازه آن را به شما بدهد.

بطور کلی در هنگام وجود آسیب شبکیه انجام ورزشهایی که محتاج به زور زدن هستند مثل وزنه برداری و یا ورزشهایی که در آنها سر در وضعیت پایینتر از بدن قرار می گیرد و یا در معرض تکانهای شدید است مثل بسکتبال و فوتبال بعلت افزایش فشار چشم و خطر بروز خونریزی داخل چشمی، مضر می باشند.

آسیب کلیه ها و ورزش مناسب در دیابت

در این موارد مخصوصاً هنگام همراهی با افزایش فشار خون شما باید از انجام ورزشهای سنگین و حرفه ای و یا ورزشهایی که حرکات دست در آنها زیاد است خودداری کنید، ولی انجام ورزشهای هوازی سبک یا با شدت متوسط می توانید مفید باشد. در این مواقع مصرف مایعات کافی در طول ورزش از اهمییت زیادی برخوردار است.





آسیب رگهای محیطی و ورزش مناسب در دیابت

در مواقعی که علایمی چون درد پشت ساق و یا سردی پاها هنگام فعالیت وجود دارند، انجام بعضی ورزشها مخصوصاً راهپیمایی متناوب بطوری که همراه با استراحت کافی در فواصل راه رفتن باشد، کمک زیادی در بهتر شدن این علایم می کند.

بیماریهای قلبی و افزایش فشار خون و ورزش مناسب در دیابت

در این مواقع لازم است تا پزشک شما قبل از شروع هر گونه فعالیت ورزشی میزان توانایی شما در انجام ورزش را با انجام "تست ورزش" محاسبه نماید و براین اساس، ورزشی را که متناسب با وضعیت شما باشد پیشنهاد کند. از آنجایی که در بیماران دیابتی در اکثر مواقع بیماریهای قلبی بدون علامت است، توصیه می شود در تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیشتر از 30 سال سن دارند و یا بیشتر از 15 سال از تشخیص دیابت آنها گذشته است و نیز تمامی افراد بالای 40 سال مبتلا به دیابت نوع 2، تست ورزش انجام شود. به طور کلی انجام ورزشهای هوازی با شدت کم یا متوسط برای بیماران قلبی مفید است.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید