تاثیر بیولوژیک ختنه در پیشگیری از ایدز HIV و ویروس پاپیلوما

دکتر حمیدرضا بادلی

view

چرا ختنه در پیشگیری از ویروس ایدز و پاپیلوما موثر است

 

معمولاً اولین سلولی که در جریان ویروس HIV یا بیماری ایدز به اصطلاح عفونی می شود سلول هایی به نام لانگرهانس هستند. این سلول ها به مقدار زیاد در پوست ناحیه آلت ختنه نشده فرد مبتلا به ویروس HIV (ایدز) وجود دارد.

در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده که میزان جذب این ویروس توسط لایه های مخاطی پوست ناحیه آلت 7 برابر بیشتر از دهانه رحم (سرویکس) زنان می باشد. این لایه از پوست فاقد لایه ضخیمی به نام کراتین است که معمولاً در پوست نواحی وجود دارد. به همین دلیل، سلول های لانگرهانس و سلول های دیگر سیستم ایمنی براحتی خود را به این ناحیه می رسانند.

وجود مقدار زیادی عروق خونی در ناحیه پوست ناحیه ختنه و فرنولوم آن بدلیل وجود عروق بسیار کوچک و فراوان، در زمان نزدیکی جنسی دچار خونریزی بسیار کوچک می شوند. این آسیب های بسیار کوچک محلی مناسب برای ورود ویروس HIV می باشد.

 

ختنه در پیشگیری از ویروس ایدز HIV  

 

از علل دیگری که می تواند باعث ورود ویروس به این ناحیه در مردان شود شامل زخم های بیماری های قابل سرایت از سکس است که براحتی ویروس از این نواحی وارد بدن خواهد شد.

 

تاثیر بیولوژیک ختنه در پیشگیری ویروس ایدز HIV در زنان

در یک مطالعه از احتمال کمتر شدن انتقال ویروس بین زنان و مردانی که ختنه دیده شده است. در این مطالعه دیده شده مردان که ختنه شده مبتلا به HIV که تعداد Viral load<50/000 کپی در میلی لیتر داشته اند هیچکدام از زنان پس از دو سال دچار HIV نشده اند. اما در مقایسه مردان مبتلا به ایدزی که ختنه نشده بودند در طی 2 سال 26 زن از 147 زن دچار بیماری ایدز شده اند.

در مطالعه ای دیگر در زوج هایی که مردان مبتلا به HIV بوده اند ختنه باعث کاهش 40 درصدی در احتمال HIV در زنان شده است. این مطالعه به نسبت مطالعه قبلی تاثیر کمتری از ختنه نشان داده است.

 تخت ختنه بیبی فیکس 

ختنه و پاپیلوما ویروس HPV

 

احتمال بروز و یا درگیری با ویروس پاپیلوما HPV در مردان ختنه شده بسیار کمتر است. این ویروس از عوامل مهمی است که می تواند باعث سرطان ناحیه دهانه رحم، واژن، مقعد زنان، و سرطان نوک آلت مردان و ناحیه مقعد مردان است. احتمال سرطان بدخیم نوک آلت در مردان ختنه شده بسیار کمتر است.

 

 

در مورد ختنه بیشتر بخوانبد:

دیدگاه علمی درموردختنه شیرخواران

فیلم ختنه با حلقه یا رینگ در شیرخوار

اطلاعات ضروری پس از ختنه با حلقه یا رینگ

آیا نوزادان باید ختنه شوند

مراحل انجام ختنه با رینگ کودکان

ختنه کردن

ختنه 

چگونه از کودک ختنه شده در منزل مراقبت نماییم؟

تاثیر بیولوژیک ختنه در پیشگیری از ایدز HIV و ویروس پاپیلوما

دیدگاه علمی درموردختنه شیرخواران

اطلاعات ضروری پس از ختنه با حلقه یا رینگ

آیا نوزادان باید ختنه شوند

مراحل انجام ختنه با رینگ کودکان

 

منبع: WHO
دکتر حمیدرضا بادلی

دکتر حمیدرضا بادلی۶۳۱ مطلب

فوق تخصص کلیه کودکان
بیماری های کلیه مجاری ادرار فشارخون همودیالیز،دیالیزصفاقی اختلالات ادرارکردن(بی اختیاری ادراروشب ادراری) کودکان ونوجوانان
دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بورد فوق تخصصی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز

متخصصین

حمیدرضا بادلی

حمیدرضا بادلی

فوق تخصص کلیه کودکان

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید