تولید سلول با قابلیت ترشح انسولین

view

حدود 25/1 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع یک هستند. دیابت نوع یک، یک موقعیت غیر قابل اجتناب است. این بیماری زمانی که سیستم ایمنی بدن اشتباهاً سلول‌های بتا را که در پانکراس هستند و تولید کننده‌ی انسولین‌اند را از بین می برد، ایجاد می شود.  در نتیجه بدن قادر به تولید و آزاد سازی انسولین نیست؛ انسولین هورمونی است که وظیفه‌ی تنظیم گلوکز خون را بر عهده دارد. دیابت نوع یک را دیابت جوانی نیز می نامند. زیرا این نوع دیابت بیش‌تر در افراد جوان رخ می‌دهد.

حدود 5 درصد بیماری مبتلایان به دیابت در آمریکا مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

هیچ راه حل شناخته شده‌ای برای اجتناب از دیابت نوع یک وجود ندارد و اگر این نوع از دیابت درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. درمان دیابت نوع یک به‌صورت تزریق انسولین و یا درمان‌های دهانی است.

اخیراً دانشمندان به‌دنبال راه‌هایی برای جابه‌جایی سلول‌های بتا هستند تا کیفیت زندگی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک ارتقا دهند. دانشمندان دریافته‌اند که سلول‌های مجرای پانکراس یک منبع سلولی مفید در این زمینه‌اند. این سلول‌ها قابلیت تغییر به انواع خاصی از سلول را دارند. در تحقیقات اخیر این سلول‌ها جوری برنامه‌ریزی شده‌اند که مانند سلول‌های بتا رفتار می‌نمایند و در پاسخ به ورود گلوکز در پانکراس انسولین ترشح می‌نمایند.

محققان امیدوارند که بتوانند سلول‌های تولید کننده را بتوانند به بیماران مبتلا به دیابت یک پیوند نمایند.


مطالب مرتبط

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید