ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند

دکتر آفاق حسن زاده راد

view

ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند کدامند؟

اختلالات زنان و زایمان چیست؟

شایعترین اختلالات دهگانه زنان کدامست؟

علایم متداول اختلالات زنان چیست و برای کدام یک از آنها باید با یک متخصص زنان مشورت کنید؟

 

ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند

 

اختلالات زنان و زایمان چیست؟

اختلالات زنان و زایمان اختلالاتی هستند که بر سیستم تولید مثل زنان تاثیر می گذارند. اندامهای موجود در سیستم تولید مثل زنان شامل سینه، رحم، لوله فالوپ، تخمدان و دستگاه تناسلی خارجی است.

هر زنی در زندگی خود دچار این اختلالات میشود. تاثیر بسیار مهم این اختلالات زنان بیش از هر چیز در عملکرد جنسی آنان است. گاهی ممکن است این اختلالات بر قدرت باروری زنان تاثیر بگذارد و یا در بعضی موارد ممکن است منجر به مرگ شود.

 

شایعترین اختلالات دهگانه زنان کدامست؟

شایعترین اختلالات زنان عبارتند از:

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک

آمنوره یا عدم وجود دوره های قاعدگی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

فیبروم

آندومتریوز

بیماری التهابی لگن

التهاب واژن

یایسگی

دیسپارونی یا درد حین رابطه جنسی

لکوره یا افزایش ترشحات سفید واژن

علایم متداول اختلالات زنان چیست و برای کدام یک از آنها باید با یک متخصص زنان مشورت کنید؟

خونریزی واژینال و ترشح معمولا درهر زنی در طی قاعدگی اتفاق می افتد. با این حال، اگر شما متوجه مورد مشکوکی شدید، نباید نادیده بگیرید و باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. علایم خفیف را می توان درمان کرد، اما موارد شدید، و مواردی که به مدت طولانی نادیده گرفته می شوند، ممکن است منجر به ناباروری شوند.

 

ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند

 

 اگر علایم زیر را دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

دوره های قاعدگی خیلی کوتاه یا خیلی طولانی.

خونریزی غیرطبیعی در طول دوره قاعدگی یا در فاصله بین دوره های قاعدگی

درد در ناحیه لگن که به کرامپهای قاعدگی مرتبط نباشد.

درد سینه یا لمس توده در سینه.

احساس سوزش در هنگام دفع ادرار.

خونریزی واژینال حین رابطه جنسی یا پس از آن

رابطه جنسی دردناک.

خارش، تورم یا قرمزی در ناحیه واژن.

توده غیر طبیعی در ناحیه تناسلی.

افزایش ترشحات واژن

ترشحات واژن با بوی ناخوشایند یا رنگ غیر معمول مثل سبز، زرد یا قهوه ای.

 

  1. دیسمنوره یا دوره های دردناک

دیسمنوره به دوره های دردناک قاعدگی اشاره دارد که منجر به عدم توانایی در انجام فعالیت های روزانه می شود. دیسمنوره به دو صورت اولیه و ثانویه است.

در دیسمنوره اولیه، بیماری لگنی وجود ندارد. این حالت عمدتا در نوجوانی بوده و به چرخه تخمک گذاری بستگی دارد. این درد پس از اولین بارداری یا پس از زایمان کاهش می یابد. معمولا در عرض 2 سال اول پس از اولین قاعدگی ظاهر می شود.

سابقه خانوادگی مانند داشتن مادر یا خواهرانی که شکایت مشابهی دارند ممکن است وجود داشته باشد. درد معمولا چند ساعت قبل یا با شروع قاعدگی شروع می شود و معمولا برای چند ساعت طول می کشد، البته ممکن است تمام روز هم طول بکشد.

درمان دیسمنوره اولیه شامل بهبود سلامت عمومی و ارامش است. روده ها باید خالی نگه داشته شوند و از یبوست جلوگیری شود. قرصهای ضد اسپاسم ساده می تواند کمک کند.

دیسمنوره ثانویه در ارتباط با بیماری زمینه ای لگن رخ می دهد. علل رایج آن عفونت مزمن لگن، آندومتریوز لگن و فیبروم رحم است. این حالت معمولا  3-5 روز قبل از دوره شروع شده و با شروع خونریزی از بین می رود.

 

ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند

 

  1. آمنوره

 

آمنوره به معنای عدم قاعدگی است. دو نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک دارد. آمنوره فیزیولوژیک قبل از بلوغ، قبل از شروع قاعدگی، در دوران بارداری، در طی شیردهی و بعد از یایسگی اتفاق می افتد. آمنوره پاتولوژیک زمانی اتفاق می افتد که برخی از بیماری های مرتبط با آن وجود داشته باشد

  1. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

 

PCOS شایعترین مشکل در میان دختران جوان در این دوران است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک به صورت عدم قاعدگی، هیرسوتیسم یا پرمویی و ​​چاقی بروز می کند که همراه با تخمدان های بزرگ با کیست های متعدد می باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک با تولید بیش از حد تستوسترون توسط تخمدانها مشخص می شود. تخمدانها بزرگ شده و معمولا چندین (بیش از 12) کیست فولیکولی که قطر آنها بین 2 تا 9 میلی متر است در تخمدان وجود دارد. بیماران از افزایش چاقی، به ویژه چاقی شکمی، اختلالات قاعدگی، ناباروری، وجود هیرسوتیسم و ​​آکنه یا جوش شکایت دارند. این بیماری همچنین مقاومت به انسولین ایجاد کرده و افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند.

تمرکز بر کاهش وزن، داشتن رژیم متعادل، یوگا و تمرین می تواند در بهبود علایم کمک کند. داروها به بهبود علامتی کمک می کنند و درمان قطعی وجودد ندارد

 

  1. فیبرومها

 

فیبرومها شایع ترین تومورهای خوش خیم رحم در زنان هستند. حداقل بیست درصد زنان در سن سی سالگی در رحم خود فیبروم دارند. خوشبختانه، بیشتر آنها (پنجاه درصد) بدون علامت هستند. این موارد در زنان دارای فرزند یا در زنانی که پس از تولد یک فرزند نابارور می شوند، شایع تر است. بالاترین شیوع آن در زنان بین 35 تا 45 سال است.

علایم فیبرومها شامل خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی نامنظم، دیسمنوره و ناباروری و دردناک بودن رابطه جنسی، درد کمری، شکمی یا لگنی و بزرگ شدن شکم است.

درمان اغلب جراحی است و جراحی ممکن است به سن بیمار و شدت بیماری بستگی داشته باشد.

 

  1. آندومتریوز

 

اندومتریوز حالتی است که آندومتر یا پوشش داخلی رحم در محل های غیر طبیعی مثل لایه عضلانی رحم، تخمدان ها، لوله ها و گاهی اوقات فراتر از لگن وجود دارد.

علایم شامل دوره های قاعدگی دردناک، رابطه جنسی دردناک، خونریزی بیش از حد واژینال در طول و در میان دوره قاعدگی، ناباروری و تهوع، اسهال یا یبوست و خستگی در طول قاعدگی است.

هنگامی که آندومتریوز تشخیص داده می شود، درمان شامل داروهای ضد درد، هورمون درمانی مانند قرص های پیشگیری از بارداری، قرص های پروژستین و دانازول است. گاهی جراحی برای حذف اندومتریوز بافت مورد نیاز است. روشهای کمک باروری به زنان با ناباروری کمک می کند. در موارد شدید، دراوردن رحم (هیسترکتومی) ممکن است به عنوان آخرین اقدام در سنین باروری انجام شود

 

ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند

 

  1. بیماری التهابی لگن

 

بیماری التهابی لگن بیماری دستگاه تناسلی فوقانی است. بیماری التهابی لگن یک مشکل بزرگ برای سلامت باروری زنان جوان است.

 

عوامل خطر بیماری التهابی لگن شامل قاعدگی در نوجوانان ، شرکای جنسی متعدد، عدم استفاده از قرص ضد بارداری و سابقه قبلی بیماری التهابی لگن، شیوع بالای بیماری های منتقله از راه جنسی است.

 

علایم بیماری التهابی لگن عبارتند از درد کمر شکم و لگن، تب، بی حالی و سردرد، خونریزی نامنظم و بیش از حد واژن و رابطه جنسی درناک است.

 

درمان آنتی بیوتیکی پس از شناسایی عامل عفونی الزامی است.

 

  1. واژینیت یا التهاب واژن

 

 التهاب واژن در دوران کودکی بسیار رایج است. شایعترین علت واژینیت در سنین باروری عفونت با عوامل میکروسکوپی است.

 

واژینیت ناشی از تریکوموناس می تواند با  تحریک، و خارش در اطراف واژن، ادرار دردناک و افزایش میزان ادرار همراه شود. ترشح نازک، سبز مایل به زرد و کف آلود با بوی بسیار بد است. درمان قرص مترونیدازول به مدت یک هفته است.

 

واژینیت کاندیدایی توسط ارگانیسم کاندیدا آلبیکانس ایجاد می شود.در افراد مبتلا به کاندیدا ترشح واژن با خارش شدید و مقاربت جنسی دردناک وجود دارد. ترشح ضخیم، کدر و سفید رنگ است و اغلب به دیواره واژن می چسبد.

 

درمان شامل استفاده از داروهایی نظیر نیستاتین، کلوتریمازول یا میکونازول در قالب کرم واژینال یا شیاف واژینال است. یک شیاف واژینال در زمان خواب برای دو هفته متوالی مصرف می شود.

 

 

ده مشکل رایج بدن زنان که هر زن باید بداند

  1. یایسگی

 

یایسگی توقف دایمی قاعدگی در پایان سنین باروری ناشی از از دست دادن فعالیت تخمدان است. یایسگی پس از توقف قاعدگی برای دوازده ماه متوالی بدون هیچ مشکل دیگر تایید می شود. بعد از یایسگی، اندام های سیستم تولید مثل در زنان کوچک می شوند. پوکی استخوان پس از یایسگی شایع است. خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در زنان یایسه دیده می شود. گرگرفتگی، تعریق، اضطراب، سردرد، بی خوابی، تحریک پذیری و افسردگی می تواند در یایسگی وجود داشته باشد.

 

تمام تغییرات پس از یایسگی به علت کمبود استروژن بعد از یایسگی رخ می دهد.

  1. لکوره

 

لکوره به طور جدی به عنوان ترشح واژینال طبیعی بیش از حد است. لکوره ترشح سفید بیش از حدی است که عفونی نیست. این افزایش ترشح غیر عفونی است و بوی بد ندارد و باعث خارش نمی شود. ممکن است در طول بلوغ، تخمک گذاری و در دوران قاعدگی بصورت فیزیولوژیک رخ دهد. همچنین در دوران بارداری، پرولاپس رحم، التهاب مزمن لگن و استفاده از قرص های ضد بارداری بروز می کند.

10-رابطه جنسی دردناک

 

مقاربت جنسی دردناک شایع ترین اختلال عملکرد جنسی است.

علل آن ممکن است واژن باریک، پرده بکارت سخت، عفونت ادراری، بیماری مجاری ادراری، واژینیت، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و غیره باشد.

درمان بستگی به علت دارد. اغلب، آموزش جنسی در هر دو شریک جنسی علایم را از بین می برد.

 

 

متخصصین

آفاق حسن زاده راد

آفاق حسن زاده راد

مامایی و سلامت زنان و زایمان

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید