چرا اکوی قلب جنین در خواست می شود

دکتر حسن اسماعیلی

view

اکوی قلب جنین چیست؟

 

اکوی قلب جنین یک روش تصویربرداری با اولتراسوند است که در طول بارداری انجام می شود تا از این طریق  قلب نوزاد را مورد بررسی قرارگیرد. اکوکاردیوگرافی جنین می تواند ساختار و عملکرد قلب را ارزیابی می کند.

از آنجایی که قلب ارگان کاملا پیچیده‌ای است، در هفته‌های اولیه بارداری امکان بروز اختلالاتی در شکل‌گیری آن وجود دارد. این‌گونه مشکلات مادرزادی شامل ایجاد خطراتی در قلب و نیز ایجاد ارتباط غیرعادی بین قسمت‌های راست و چپ قلب و بالاخره تغییر شکل دریچه‌های قلب می‌شود.

در صورت تشخیص به موقع این بیماری‌ها  و انجام اکو قلب جنین در دوران جنینی درصورت امکان درمان سریع، و در صورت پیچیده بودن عارضه با هماهنگی پزشکی قانونی و نظر خانواده اجازه ختم بارداری صادر می‌شود.

با استفاده از دستگاه اکوکاردیوگرافی اکو قلب جنین امکان تشخیص ناهنجاری های قلب در مراحل اولیه رشد جنین فراهم می شود و به دنبال آن می توان اقدامات درمانی را سریعتر آغاز کرد.

استفاده از دستگاه اکوکاردیوگرافی قلب جنین که نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد منجر به پیشگیری از تولد نوزادان معلول و بیمار می شود.

 

اکو قلب چه زمانی انجام می شود؟

 

استفاده از اکوی قلب یک روش پیشگیرانه موثر به منظور تشخیص نارسایی های قلب جنین است و بهترین زمان انجام اکوی قلب جنین در هفته ۱۸ حاملگی می باشد .با استفاده از این روش می توان مانع از تولد نوزادانی با نارسایی های پیچیده قلبی شد.

برخی از مشکلات و نارسایی های قلبی جنین را می توان با استفاده از روشهای موجود درمان کرد، اما در صورت تشخیص یک نارسایی پیچیده قلبی که غیر قابل درمان باشد از همان مراحل اولیه تشخیص داده می شود و با اجازه پزشک قانونی حاملگی ختم می یابد.

میزان شیوع نارسایی های قلبی بصورت هشت مورد در هر هزار تولد زنده است.

 

ایا اکوی قلب عارضه ای دارد؟

 

استفاده از دستگاه اکوکاردیوگرافی  در زمان انجام اکوی قلب جنین هیچ گونه عارضه احتمالی برای مادر و جنین ندارد، اما استفاده عادی از آن برای همه مادران توصیه نمی شود.

 

اکوی قلب جنین

 

گروههایی که باید اکو قلب جنین  را انجام دهند به شرح زیر می باشند:

 

اکو قلب جنین  روشی مشابه با سونوگرافی است. این روش به پزشک اجازه می دهد تا ساختار و عملکرد قلب کودک متولد نشده ی شما را بهتر بررسی کند. به طور معمول در سه ماهه ی دوم ، بین هفته ی ۱۸تا ۲۴ بارداری انجام می دهند.

در اکو قلب جنین از امواج صوتی استفاده می شود که توسط بافت های قلب جنین منعکس می شود. دستگاه، این امواج صوتی بازگشتی را تجزیه تحلیل می کند و یک تصویر (یا همان اکو کاردیوگرام) از داخل قلب جنین می سازد.

این تصویر اطلاعاتی را درباره ی اینکه قلب نوزاد چگونه شکل گرفته یا به درستی کار می کند یا نه فراهم می کند. اکو قلب پزشک شما اجازه می دهد تا جریان خون را درون قلب جنین ببیند. این نگاه عمیق به او اجازه می دهد تا هر نقص یا وضعیت غیر عادی را در جریان خون جنین یا ضربان قلب جنین را پیدا کند.

همه ی زنان باردار نیاز به اکو قلب جنین ندارند. در اکثر زنان، سونوگرافی پایه، تکامل چهار حفره ی قلب کودک شان را نشان خواهد داد. اگر تست های قبلی ضربان قلب غیر عادی را در جنین نمایان سازد، ممکن است متخصص زنان شما پیشنهاد کند که این روند را انجام دهید.


علت اکوکاردیوگرافی قلب جنین در دوران بارداری چیست؟

 

  • سابقه فامیلی ابتلا به نارسایی های مادرزادی قلبی
  • در خانواده هایی که مادر یا پدر و یا فرزندان سابقه ابتلا به نارسایی های مادرزادی غیر قلبی را داشته اند استفاده از اکوی قلب جنین  توصیه می شود.
  • مادرانی که مبتلا به یک سری بیماری های متابولیکی از جمله دیابت، فنیل کتونوری و یا لوپوس هستند احتمال ابتلای جنین آنها به نارسایی های قلبی در مقایسه با سایرین بیشتر است.
  • مادرانی که سقط های مکرر داشته اند
  • مادرانی که سابقه نازایی و استفاده از روشهای کمک باروری داشته اند
  • وجود سابقه بیماری های عفونی دوران حاملگی مثل سرخجه، سیتومگالوویروس، آنتروویروس ها و پاروویروس ها
  • مصرف داروهای تراتوژن در زمان حاملگی مثل الکل، آمفتامین، ضد تشنج ها، لیتیوم ویتامین A (رتینوئیک اسید)، وارفارین
  • تشخیص بیماری های کروموزومی در دوران جنینی
  • مادرانی که سابقه مصرف دارو بخصوص سابقه مصرف داروهای اعصاب را دارند احتمال حاملگی های همراه با نارسایی های قلبی در آنها بیشتر است و به این گروه توصیه میشود که در اولین فرصت به مرکز اکو قلب جنین مراجعه کنند.

در پایان به مادران عزیز توصیه میکنیم که انجام اکوی قلب جنین  را بسیار جدی بگیرید . شما نقش بسیار مهمی در تعیین سلامتی کودکتان دارید

 بیشتر بخوانید 

صدای ضربان قلب جنین خود را با آیفون یا آیپد بشنوید
با این برنامه می‌توانید بدون نیاز به هیچ تجهیزات خاصی و فقط با استفاده از میکروفون صدای ضربان قلب...
چرا اکوی قلب جنین در خواست می شود
اکوی قلب جنین یک روش تصویربرداری با اولتراسوند است که در طول بارداری انجام می شود تا از این طریق ...
با موبایل اندروید به ضربان قلب جنین تان گوش کنید
با استفاده از نرم افزار My Baby’s Beat – Heart Monitor در موبایل اندروید ، به ضربان قلب جنین تان ...
فیلم آموزشی محاسبه گر خطر بیماری قلبی(ضربان تندرستی همه)
محاسبه گر آنلاین جهت پیش بینی خطر 10 ساله ابتلا به بیماری قلبی عروقی ناشی از تصلب شرایین در افراد...
خطرات فشار خون بالا در دوران بارداری بر سلامت جنین
فشار خون بالا در طی دوران بارداری می تواند همراه با خطرات فراوانی برای مادر و جنین باشد.
از فشار خون چه می دانید؟ (قسمت 2)
هر چه سن فرد بالاتر باشد احتمال بروز پرفشاری خون بیشتر است.

 

متخصصین

حسن اسماعیلی

حسن اسماعیلی

قلب و عروق کودکان

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید