سندرم آسپرگر Asperger Syndrome

view

سندرم آسپرگر

سندرم آسپرگر،نشانگان آسپرگر

علاِئم

  • حساس به صدا
  • از دست دادن هماهنگی
  • رفتار اجباری
  • تاخیر رشد
  • عدم تمایل به تغییر در زندگی روزمره
  • نمای غیرطبیعی صورت
  • مشکل یادگیری چیزهای جدید
  • انزوای اجتماعی
  • اختلال حل کردن مشکلات

سندرم آسپرگر Asperger Syndrome

 

درباره سندرم آسپرگر

سندرم آسپرگر یکی از گروه بیماری های دوران رشد کودکی با عنوان"اختلالات طیف اوتیسم"شناخته شده است. این بیماری در پسران شایع تر است.کودکان مبتلا به این بیماری معمولا هوش نرمال تا برتر دارند.برخلاف کودکان اوتیسمی رشد شناختی یا زبانی آن ها به تعویق نیفتاده است.اما ممکن است الگوهای رفتاری عجیب غریب،مشکلات بزرگ اجتماعی و رفتاری و ویژگی های وسواسی-اجباری را داشته باشند.این یک مشکل مادرزادی است و تحقیقات نشان داده احتمالا ارثی است.گرچه اختلالات اجتماعی سندروم آسپرگر مادام العمر است اما اعتقاد بر این است که مبتلایان به این سندرم می توانند با آموزش و حمایت های اجتماعی ادامه دهند و زندگی مستقل داشته باشند.

آیا میدانید

شواهدی وجود دارد که ونسان ون گوگ، امیلی دیکنسون، و آلبرت انیشتین از سندرم اسپرگر رنج می بردند.احتمال بروز در پسران 4 برابر دختران است. سندروم آسپرگر نام خود را از پزشک متخصص اطفال وینی هانس اسپرگر گرفته است وی اولین بار برخی از علائم بیماری را درسال 1940 در فرزند خود دید. کارشناسان حدس می زنند نیمی از افراد مبتلا تشخیص داده نمی شوند.
 
 

خود مراقبتی در سندرم آسپرگر

استفاده از عادات،به حداقل رسانیدن تغییر،آماده شدن برای تغییر،کوتاه و واضح سخن گفتن، استفاده از علایق کودک برای آموزش مفاهیم جدید ارائه معافیت از موقعیت های اجتماعی هنگامی که کودک شما به آنها نیاز دارد.
 
سندرم آسپرگر Asperger Syndrome
 

پزشک چگونه سندرم آسپرگر را تشخیص میدهد

یک ارزیابی جامع توسط یک تیم از متخصصان که شامل چندین روانپزشک،روانشناس،گفتار درمان است در یک مرکز درمانی صورت می گیرد.این ارزیابی باید شامل:موارد روانشناسی، ارتباطات و ارزیابی عصبی و پزشکی باشد.

عوامل خطر ابتلا به سندرم آسپرگر

مردان بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

درمان سندرم آسپرگر

درمان شامل آموزش مهارت های اجتماعی-یک شکل از گروه درمانی برای کمک به کودکان مبتلا به سندرم اسپرگر که یاد بگیرند که چگونه با کودکان دیگر تعامل داشته باشند.درمان شناختی-رفتاری "بحث درمانی"برای کمک به کودکان در جهت کنترل احساسشان ،کاهش عادات وسواسی است. درمان شغلی یا فیزیکی برای درمان نا هماهنگی ضعیف حرکتی،گفتار درمانی،آموزش والدین،دارو درمانی در صورتی که کودک دچار اضطراب،خشم و بی توجهی است.
 
بیشتر بخوانید: سن شروع گفتار در کودکان

انتظار میرود در سندرم آسپرگر

ممکن است در حدود 3 سالگی فرزندتان متوجه تفاوت او با بقیه شوید.اولین چیزی که متوجه می شوید احتمالا تاخیر در پیشرفت حرکات اوست مانند تاخیر در راه رفتن یا خزیدن.
حتی می تواند بصورت اشکال در تکامل رکاب زدن، گرفتن اشیا یا بالا رفتن نیز باشد. علاقه وسواسی در یک موضوع یا شیء واحد را یکی از ویژگی های اصلی سندرم اسپرگر است. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است چندین ساعت صرف شمارش عبور اتومبیل و یا فقط در مورد قطار صحبت کند.کودک شما ممکن است در تعاملات اجتماعی مشکل داشته باشد و در برابر تغییر مقاوم باشد.
مهارت ویژه در برخی موارد مثل اعداد، ریاضیات، کامپیوتر، یا موسیقی داشته باشد.یک روانپزشک کودک یا نوجوان می تواند مشکل فرزند شما را تشخیص داده و به شما در تدوین برنامه جهت موثر پیشرف او کمک کند. هیچ راه خاصی برای مقابله با سندروم آسپرگر وجود ندارد، اما بسیاری از درمان ترکیبی روان درمانی ، آموزش ویژه، اصلاح رفتار، و پشتیبانی برای پدر و مادر استفاده می کنند.دارو درمانی گاهی اوقات توصیه می شود. با کمک های اولیه خوب بسیاری از کودکان قادر به مقابله با معلولیت ناشی از این سندرم هستند و می توانند وارد دانشگاه و مشاغل مختلف شوند.ممکن است کودک برای ادامه زندگی و مقابله با چالش های زندگی به تداوم حمایت ها نیاز داشته باشد.
 
سندرم آسپرگر Asperger Syndrome
 

میزان ابتلا به سندرم آسپرگر

برآورد کسانی که از این سندرم در آمریکا رنج میبرند بطور گسترده ای متفاوت است.برخی مطالعات آن را 1 در هر 250 کودک تخمین زده در حای که سایرین از 1 در هر هزار کودک خبر می دهند.

حقایقی درمورد سندرم آسپرگر

کودکان مبتلا به سندرم اسپرگر در معرض خطر افسردگی، اختلال کمبود توجه، اسکیزوفرنی و اختلال وسواسی-اجباری هستند.

عوامل تشدید کننده سندرم آسپرگر

یک محیط عجیب و غریب یا منکوب کننده، استرس، خشم، سرخوردگی، نوجوانی

از پزشک خود بپرسید

  • آیا سندرم آسپرگر دلیل علائم فرزند من است؟
  • کودک من به چه آزمایشاتی نیاز دارد؟
  • آیا این مرکز ارزیابی سندرم آسپرگر را انجام میدهد؟
  • آیا از یک تیم متشکل از چند رشته برای ارزیابی استفاده می کنید؟
  • در این مرحله فرزندم به چه درمان هایی نیاز دارد؟
  • پیش آگهی فرزند من چیست؟

 

بیشتر بخوانید 

اوتیسم یا درخودماندگی چیست؟
اوتیسم یکی از اختلالات رشد و تکامل است که سبب اختلال قابل توجه شناختی در کودکان می گردد.
اختلالی به نام در خود ماندگی یا اوتیسم
اگر کودک شما نسبت به شما حس دلتنگی ندارد و یا غریبی نمی کند، احتمال دارد که مبتلا به اوتیسم باشد.
آیا بین اوتیسم و واکسن ارتباطی وجود دارد؟
خیر، بین اوتیسم و تزریق واکسن ارتباطی وجود ندارد.
علایم و نشانه های بروز اوتیسم در کودکان
اوتیسم نوعی اختلال ارتباطی است. افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در ایجاد تعامل با اطرافیان دچار اختلال

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید