عوارض شروع زودتر غذاهای تکمیلی در شیرخواران

دکتر حمیدرضا بادلی

view

آیا شروع زودتر غذاهای تکمیلی در شیرخواران همراه با عوارض است؟

شروع زودهنگام مصرف غذاهای تکمیلی در نوزادان می تواند باعث بروز دیابت نوع یک در آنها شود. در واقع بروز دیابت نوع یک در کودکان بدلیل عوامل خود ایمنی اتفاق می افتد. شروع تغذیه تکمیلی در نوزادان پیش از 6 ماهگی می تواند باعث بروز عارضه های گوارشی در آنها شود زیرا دستگاه گوارش نوزادان آمادگی لازم را برای دریافت غذاهای تکمیلی ندارد. در واقع سوء جذب می تواند یکی از عوارض شروع تغذیه ی تکمیلی شیرخواران پیش از 6 ماهگی باشد و عوارض آن می تواند تا پایان عمر با فرد باقی بماند.

اگر تغذیه ی تکمیلی شیرخوار از 6 ماهگی شروع نشود می تواند باعث اختلالاتی در رشد وی شود. برای شروع تغذیه ی تکمیلی شیرخواران از 6 ماهگی بهتر است با یک ماده ی غذائی ساده و راحت الهضم شروع کنید و کم کم از غذاهای متنوع استفاده کنید. در هنگام انتخاب غذاهای تکمیلی دقت کنید زیرا غذاهای تکمیلی نوزاد باید با حجم کم باشد ولی در عین حال انرژی مورد نیاز بدن کودک را تامین نماید.

غذاهای کمکی فرزند خود را باید با غلظتی نظیر فرنی شروع کنید و کم کم غلظت آنرا زیاد کنید.

شروع تغذیه ی تکمیلی می تواند با فرنی باشد و روزی یک تا سه قاشق فرنی به کودک خود بدهید و کم کم مقدار آنرا اضافه کنید.

در هفته ی دوم بهتر است از حریره ی بادام استفاه نمائید. برنج و شیر برنج هم می توانند غذاهای کمکی مناسبی برای شیرخوار شما باشند.

در هفته ی سوم می توانید علاوه بر حریره ی بادام از انواع سوپ های ساده استفاده کنید برای تامین انرژی مورد نیاز کودکتان کمی روغن یا کره به سوپ او اضافه کنید تا انرژی مورد نیاز وی تامین شود.

در هفته ی چهارم سوپ کودک می تواند حاوی کمی گوشت چرخ شده و یا مرغ له شده باشد. کل مواد سوپ را له کنید و از سبزیجاتی مثل سیب زمینی، کدو، لوبیا سبز، نخود فرنگی و هویج می توانید در سوپ او استفاده کنید. سعی کنید هر یک از سبزیجات را کم کم به سوپ کودک اضافه کنید تا به طعم هر یک از آنها عادت کند.

توصیه می شود  ادویه جات مثل نمک و فلفل به غذاهای کمکی کودک اضافه نکنید تا عادات غذائی ناسالم در بزرگسالی وی را از همان ابتدای تولد شکل ندهید.

در هفته ی پنجم اضافه کردن غذاهای کمکی، می توانید زرده ی تخم مرغ نیز به وی بدهید. زرده ی تخم مرغ باید خیلی خوب پخته شده باشد. در صورتیکه کودک شما به تخم مرغ حساسیت دارد تا یکسالگی به وی تخم مرغ ندهید.

از هفته ی ششم نیز می توانید به وی تکه های کوچک نان با بیسکوئیت بدهید.

در نه ماهگی حبوبات پخته شده مانند عدس، لوبیا و یا ماش را می توانید به غذای کودک خود اضافه کنید.

آبمیوه های طبیعی را هم می توانید در انتهای سال اول تولد به غذای کودک اضافه کنید.

اما بخاطر داشته باشید که آبمیوه باید با آب رقیق شود و در ابتدا فقط 3 قاشق از آنرا به کودک داد و کم کم مقدار آن را زیاد کرد.

دکتر حمیدرضا بادلی

دکتر حمیدرضا بادلی۶۳۱ مطلب

فوق تخصص کلیه کودکان
بیماری های کلیه مجاری ادرار فشارخون همودیالیز،دیالیزصفاقی اختلالات ادرارکردن(بی اختیاری ادراروشب ادراری) کودکان ونوجوانان
دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بورد فوق تخصصی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید