چرا ادرار گرم است؟

دکتر حمیدرضا بادلی

view

چرا ادرارم گرم است؟

 

ادرار از گذشته های دور همیشه مورد توجه مردم و اطباء بوده از پیش بینی طالعِ فرد تا تشخیص بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. بررسی بو، رنگ و شفافیت ادرار سالها برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرارگرفته است.

بسیاری از مردم می دانند که ادرار گرم است اما متخصصین کلیه هستند که می دانند  یک ارتباط مشخص بین گرمای ادرار و علایم دیگر مانند سوزش ادرار می تواند وجود داشته باشد. اگرچه در بسیاری از اوقات وجود  ادرار گرم بیماری محسوب میشود ولی گاهی می تواند نشان دهنده ی بیماری های شدید دستگاه ادراری باشد.

 

ادرار گرم

 

چون ادرار از ناحیه مثانه می آید بنابراین درجه حرارت آن باید برابر با درجه حرارت بدن یعنی حدود ۳۷ درجه باشد. فعالیت های بدنی شدید به دلیل بالا بردن درجه حرارت بدن می ‌توانند درجه حرارت بدن و سپس ادرار را بیشتر از معمول کنند.

 

احساس سوختگی و سوزش ادرار

 

اگرچه ادرار گرم نشان دهنده درجه حرارت داخلی بدن می باشد ولی احساس گرما و سوزش در زمان ادرار کردن از مجرای خروجی ادرار مفهوم دیگری غیر از درجه حرارت بدن دارد. در واقع به این نوع گرما یا احساس حرارت در زمان ادرار کردن که گاهی ممکن است همراه با دردهای ناحیه لگن و در زمان ادرار کردن باشد سوزش ادرار یا به اصطلاح لاتین دیس اوری می‌گویند.

 

ادرار گرم

 

به خاطر داشته باشید این نوع سوزش ادرار چون نشان دهنده یک بیماری درونی در سیستم ادراری است بهتر است که جدی تلقی شود.

اگرچه دیس اوری گاهی به دلیل عفونت های منتقله از تماس جنسی مانند کلامیدیا، سوزاک  و بیماریهای غیر عفونی مانند دیابت ایجاد می شود اما بیشترین عامل ایجاد کننده آن عفونت ادراری است.

همانطور که در مطالب قبلی در مورد عفونت ادراری گفته شده است عفونت ادراری ممکن است علایم مختلفی مانند تب لرز،  درد پهلو، سوزش ادرار، تکرر ادرار و بوی بد ادرار همراه باشد.

به طور خلاصه  می‌توان گفت اگرچه ادرار به صورت طبیعی گرم احساس می شود اما وجود گرما و سوزش در زمان ادرار کردن  مفهوم متفاوتی دارد و باید در صورت مواجهه با آن بررسی لازم توسط پزشک تان برای شما انجام شود.

 

 

 

دکتر حمیدرضا بادلی

دکتر حمیدرضا بادلی۶۳۱ مطلب

فوق تخصص کلیه کودکان
بیماری های کلیه مجاری ادرار فشارخون همودیالیز،دیالیزصفاقی اختلالات ادرارکردن(بی اختیاری ادراروشب ادراری) کودکان ونوجوانان
دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بورد فوق تخصصی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز

متخصصین

حمیدرضا بادلی

حمیدرضا بادلی

فوق تخصص کلیه کودکان

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید