آیا مطمین هستید که فشار خونِ طبیعی دارید؟

دکتر حمیدرضا بادلی

view

پاسخ به این سوال که آیا مطمین هستید که فشار خون طبیعی دارید؟

آیا می دانید بر اساس معیار جدید احتمالا فشار خون تان بالاست؟

در این نوشتار در مورد معیار جدید پُرفشاری خون، بر اساس راهنما یا گاید لاین 2017 انجمن قلب آمریکا، اطلاعات لازم در اختیارتان قرار می گیرد.

بر اساس تقسیم بندی جدید 2017 که بعد از سال 2005 در هفته های گذشته در اختیار جامعه پزشکی قرار گرفته است،  فشار خون سیستول (فشار خون ماکزیمم) 139تا130، دیاستول (فشار خون مینیمم) 89 تا80 مرحله یک فشار خون بالا (Stage I HTN) نامیده می شود. اگر این فشار خون  بدرستی گرفته شود و در سه بار پیاپی گرفته شده در همین حد باشد، مفهومش آن است که فردی که فشار خونی در این حد دارد احتمال خطر بیماری قلبی- عروقی و سکته مغزی در او 2 برابر بیشتر از افراد سالم است.

 

چه کسانی امروزه باید برای فشار خون بالا دارو دریافت نمایند؟

 

بر اساس راهنمای جدید فشار خون، مرز بین فشار خون طبیعی و غیرطبیعی براحتی مشخص می شود و افرادی که ریسک بالایی از بیماری قلبی- عروقی و سکته مغزی دارند با استفاده از محاسبه گرهای معتبر مانند ASCVD می توانند درصد تقریبی احتمال بروز بیماری قلبی عروقی (سکته قلبی و آنژین قلبی) و سکته مغزی را در 10 سال آینده پیش بینی نمایند.

لازم به یادآوری است که وبسایت دکتر همه،  محاسبه گری معتبر بر اساس ASCVD و مطالعه معروف فرامینگهام و با همان دقت ابداع نموده که تحت عنوان ضربان تندرستی همه در اختیار شهروندان ایران و فارسی زبان قرار گرفته است ( برای آگاهی همگان این نوع محاسبه گر فقط در 6 کشور توسعه یافته در دنیا تهیه شده است).

اگر فردی stage I فشار خون بالا را دارد و هیچ عامل خطری (سکته قلبی و یا مغزی) قبلی نداشته، درمان ابتدایی تغییر روش زندگی است (Change life style) اما اگر سطح فشار خون شان بالاتر از این حد و یا عوامل خطر همراه داشتند باید از داروی فشار خون استفاده نماید.

 

چه تغییری در روش زندگی برای کنترل پُر فشاری خون باید انجام داد؟

 

پاسخ به این سوال بسیار ساده است ولی برای اجرای آن بیمار باید تلاش مناسب انجام دهید که شامل:

1) اگر اضافه وزن دارید آن را کم کنید.

2) از رژیم سالم استفاده کنید. یکی از بهترین ها رژیم داش DASH می باشد. رژیم بسیار خوبی است که برای بیماران پُرفشاری خون بسیار مفید است.

3) استفاده از رژیم مدیترانه ای

4) مصرف الکل را تا حد امکان کم نمایید. اگر تاکنون استفاده نکرده اید ، شروع به مصرف آن نکنید.

5) همیشه فعالیت بدنی مناسب داشته باشید.

 

 

آیا برای سطح فشار خون افراد مسن حد مشخصی وجود دارد؟

 

در فرد مسن اگر فشار خون 130 ³ داشت باید داروی پایین آورنده فشار خون (ضد فشار خون) را در کنار تغییر روش زندگی استفاده نماید.

حد مجاز در فرد مسن فشار خون ماکزیمم (سیستولیک)کمتر از 130 است. البته گاهی اوقات بر اساس نظر پزشک ممکن حد مطلوب برای هر فردی کمی متفاوت تر از عدد بالا باشد.

 

روش صحیح فشار خون چگونه است؟

قبل از اینکه به کسی برچسب فشار خون بالا زده شود و یا برای او دارو شروع کنیم ابتدا باید دقت شود که فشار خون با روش مناسب و در شرایط ایده آل گرفته شده باشد.

در این مرحله بیماران می توانند کمک زیادی به پزشکان بکنند. اخیراً در مطالعات به اثبات رسیده که بیماران با گرفتن فشار خون صحیح در منزل نه تنها کمک شایانی در تشخیص فشار خون بالای ثبت شده در مطب می کنند بلکه در تشخیص فشار خون روپوش سفید (حالتی است که بیمار در مطب فشار خون بالا دارد ولی در منزل فشار خون های طبیعی دارد) و همچنین فشار خون مخفی یا باصطلاح Masked hypertension نقش مهمی دارد (حالتی که فشارخون در مطب طبیعی است ولی در منزل و یا شب هنگام بالاست)

امیدوارم که خلاصه حاضر از راهنما (گایدلاین) پرفشاری خون دیدگاه شما را در مورد مفاهیم جدید فشار خون تغییر دهد.

دقت نمایید فشار خون ماکزیمم (سیستولیک) بین 139-130 و مینیمم (دیاستول) 89-80 مرحله اول پرفشاری خون در بزرگسالان محسوب می شود.

کسی که فشار خون او در محدوده  است احتمال بیماری های قلبی مانند سکته قلبی و سکته مغزی در او 2 برابر افرادی است که فشارخون نرمال دارند .

 

دکتر حمیدرضا بادلی

دکتر حمیدرضا بادلی۶۳۱ مطلب

فوق تخصص کلیه کودکان
بیماری های کلیه مجاری ادرار فشارخون همودیالیز،دیالیزصفاقی اختلالات ادرارکردن(بی اختیاری ادراروشب ادراری) کودکان ونوجوانان
دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بورد فوق تخصصی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز

متخصصین

حمیدرضا بادلی

حمیدرضا بادلی

فوق تخصص کلیه کودکان

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید