عوارض مصرف مکمل ویتامین

دکتر حمیدرضا بادلی

view

عوارض مصرف مکمل ویتامین

عوارض مصرف مکمل ویتامین

علاِئم

  • ادرارتیره (قهوه ای) رنگ

مصرف ویتامین

مصرف مکمل های ویتامین می تواند عوارض جانبی غیر منتظره ای مانند: ناراحتی معده، طعم نامطبوع، زرد تیره، نارنجی، سبز درادرار ایجاد کند. مگر در مواردی که دوزهای سمی گرفته شده، اثرات مکمل های ویتامین معمولا خفیف است. مصرف بیش از حد و یا دوز روزانه بسیار بالایی از ویتامین ها ،ممکن است در سلامتی تاثیر داشته باشد.

آیا میدانستید مولتی ویتامین بزرگسالان با آهن می تواند مضر باشد و یا حتی برای کودکان کشنده باشد. برخی از مردم مقادیر بسیار بالایی از ویتامین C مصرف میکنند،با این حال، مطالعات نشان داده اند که بدن دوز بالای 200 میلی گرم جذب نمی کند و فقط دفع بیش از حد در ادرار ایجاد میشود.

عوامل خطر مصرف ویتامین مکمل

مصرف ویتامین ها و یا مولتی ویتامین با داروهای دیگر که ممکن است با ویتامین ها مانند رقیق کننده خون تعامل داشته باشد

درمان عوارض مصرف ویتامین مکمل

اگر شما خودتان شروع به مصرف ویتامین ها کرده اید و عوارض جانبی دیدید،مصرف را قطع کنید. اگر دکترتان ویتامین تجویز کرده،دکتر خود را قبل از ترک مصرف ویتامین مطلع کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی باید به پزشک خود مراجه کنید:اگر فکر می کنید یک مکمل ویتامین ممکن است باعث عوارض جانبی شود، به دکتر خود مراجعه کنید.اگرعلایم شدید داشتید، مانند تنفس مشکل با اورژانس تماس بگیرید . هر کودک که ویتامین با آهن گرفته به توجه پزشکی نیاز دارد. اگرادرار قهوه ای یا قرمز داشتید دکتر خود را مطلع کنید

انتظار میرود در مصرف ویتامین مکمل

اگر شما متوجه ناراحتی معده یا سایر علایم پس از شروع مصرف یک ویتامین روزانه شدید، توقف مصرف آن ممکن است علائم را از بین ببرد. ویتامین های گروه B باعث می شود که ادرار تیره زرد، نارنجی، یا سبز شود. در حالی که این می تواند نگران کننده باشد، آن یک مشکل جدی نیست. اگر تغییرات دیگری در رنگ ادرار، مانند ادرار قرمز یا قهوه ای را مشاهده کردید،به زودی به پزشک مراجعه کنید. دوزهای بالای ویتامین - مانند ویتامین A - می توانید علائم شدید تر، از جمله سردرد، آسیب ارگان، ریزش مو، پوست خشک، و سایر مشکلات شود. خیلی مهم است که در مورد تمام ویتامین هایی که مصرف میکنید و دوزمصرفی آن به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از ویتامین ها ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. شما و دکترتان،باهم،می توانید یک رژیم ویتامین که برای شما امن باشد،برنامه ریزی کنید.

مقادیر بسیار بالایی از برخی از ویتامین ها ممکن است خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید :

نقش ویتامین کا در بدن
دکتر حمیدرضا بادلی

دکتر حمیدرضا بادلی۵۷۱ مطلب

بیماری های کلیه مجاری ادرار فشارخون همودیالیز،دیالیزصفاقی اختلالات ادرارکردن(بی اختیاری ادراروشب ادراری) کودکان ونوجوانان
دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بورد فوق تخصصی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری ندارید! ثبت نام کنید